i feel....

My Unkymood Punkymood (Unkymoods)
Aku Punya Manja Kau Saja Buleyy Rasa

Monday, May 31, 2010

PUISI- UNTUKMU PALESTINE, KAMI PEDULI.


aku kerling situasi.
segalanya berlumuran darah-darah basi.
apa lagi dayaku selain menangisi.
menjamah mayat-mayat saudara seislami.
anak-anak kecil berebut-rebut minta dilindungi.
bapak-bapak ibu-ibu bertempiaran menakung lari.
getirnya hatiku mendrama semua kezaliman ini.
Tuhan.
apa mahu-MU?
memperlihatkan ini kepada kami?
katakan Tuhan..aku sanggup membeli palestine.
hatta sehingga mencagar nyawa usangku ini.
romaku sudah habis meremang keadaan bumi.
keanehan-keanehan yang terpampang saban hari.
nama-Mu yang berselerak disana sini.
dibatuan,dikayuan,ditumbuhan,di pasiran subur tak mati-mati.
Engkau telah berbicara berkali-kali.
tapi masih juga tak ramai yang ambil peduli.
Engkau bersuara ditabir tsunami.
Engkau mendentumkan isi-isi bumi.
kami masih dan masih hanyut bermimpi.
kenapa palestine yang Engkau pilih?
sebagai tapak menguji hati-hati kami?
aku tak mahu lumpuh berselirat persoalan-persoalan yang tak pasti.
Engkau maha berkuasa Tuhan dari segala apa pon.
kun fa ya kun..itulah kesaktian-MU yang tiada tandingan.
lalu kenapa Engkau tidak menuding kemenangan ditanah berdarah ini?
aku takut.aku khuatir meragui-Mu.
jawablah Tuhan..jawablah aku.
Tuhan 'menggema isyarat'
"ummi..dengarlah Aku bersurah"
"palestine itu telah Aku nobatkan sebagai tanah syahid..sesiapa yang memasukinya bersama sekelompok manusia yang cintakan Aku sambil mengibar panji kebesaran-KU maka setiapnya akan Ku beri tiket syurga secara percuma tanpa apa-apa syarat"
"ummi kekasih-Ku...Aku tidak zalim membiarkan hamba-Ku berteriak-teriak kesakitan.sebaliknya Aku ingin melihat siapakah hamba-hamba-Ku diakhir zaman ini seberani umar al khatab memerangi musuh-musuh-Ku.sepasrah muhammad meletakkan yakin ke atas-KU"
"ummi kekasih-Ku..jangan engkau bersedih diatas kematian saudaramu dipalestine kerna mereka semuanya telah-Ku angkat ke singahsana berbual-bual dengan-Ku..bersedihlah ke atas saudara-saudara yang masih hidup tapi khusyuk bermabuk-mabukkan pada dunia"
Tuhan!!
kenapa aku tidak Engkau pilih untuk bernafas ditanah berkah ini?
aku juga pingin bercengkerama bersama-Mu!
"sayang..kerna engkau umat pilihan...namamu terbaris sebagai srikandi akhir zaman..perangilah mereka untuk-Ku demi saudaramu"
aku teresak-esak.
talianku putus kerna sesak.
palsetine.
sungguh beruntung dirimu..
syurgamu telah pasti.
sedangkan nasibku masih diambang dua jari.
Tuhan mengasbabkan engkau untuk menguji kecintaan kami.
Tuhan mengasbabkan engkau untuk menilai kepedulian kami.
Tuhan mengasbabkan engkau untuk mengukur sejauh mana kesyukuran kami.
dan paling aku cemburui.
Tuhan mencintai engkau palsetine lebih daripada kami.*menangis tak henti-henti*
palestine.
bagaimana aku ingin berjuang ditanahmu sedangkan saudara kami jauh lebih menderita berbandingmu?
bagaimana aku ingin peduli makan minummu,tidurmu sedangkan saudara kami khayal terpagut arak,riba,zina,rasuah sengketa,fitnah,hasad dengki,adu domba,takbur sehari-hari?
bagaimana aku ingin menyelamatkanmu sedangkan bayi-bayi kami terdampar tanpa belas insani?
tempatmu itu syurga walaupun terpaksa bermandikan darah.
sedangkan tempat kami persis lentera kawah neraka walaupon dicanang damai sejahtera.
aku cemburu.aku cemburu.aku cemburu padamu palestine!
palestineku.
tunggulah kami.sabarlah menanti.
kami sedang berkerja keras mempersiapkan bahtera Allah menujumu.
demimu palestine,
kami paksa diri bangkit malam merayu sama Tuhan untukmu.
demimu palestine,
kami kumpulkan orang-orang didalam solat jemaaah kami sambil mengisahkan darah-darahmu yang tumpah.
demimu palestine,
zikir kami kencang sambil airmata kami bercucuran,jantung kami menangisi nasib kami dan nasibmu.
terima kasih palestineku..
engkau sanggup mengorbankan nyawamu untuk kami sampai kepada Tuhan.
engkau sanggup menjadi alat perjuangan kami kepada Tuhan.
engkau sanggup menjadi kambing hitam untuk meneliti paras iman dan taqwa kami kepada Tuhan.
palestineku!!
untukmu syurgamu!
untuk kami,perjuangan kami!
keranamu palestine...pembukak jalan gemilangnya islam.
keranamu palestine...kami sempat mengulangi sejarah peperangan Rassullulah.
Allahu akbar!

copy from ummi :")

layaaaangg! :D





cumel en? haha. kawan ak nanges kutt tengok video nieh ;)

Sunday, May 30, 2010

new friends, new life, new beginning :)


meet my new roommate. 
from left: fasya, afi && me of course! 
time nieh nak kua. hehe.
i'm loving it! <3




















gambar atas nieh dekat kolej baiduri UiTM segamat.
buleyy tahan jugak la cantekk dye. hehe.
pemandangan dye tersangat la cantekk. hehe
sebab dekat hutan en. sejuuk je dok sini. :)

Thursday, May 27, 2010

i LOVE u

ari nieh ak chatting n web cam - ing dengan ??
siapa lagi ak nak chat punn en. apek jela.
soo sweet! just wanna share the pictures with u guys.
x suke, macam biase la, shuuuhh! haha
:DD

ENJOY! :)





&& nih pulak aksi terhebat la kunun.
hahahahaha
ak saje pakai tuala kecik 2, tibe2 dye amek tudung ekin mak dye.
haha. da lah pakai x elok punn. haha. kelakar je.
dye da cabut, then ak pakse dye pakai balek.
hehe. sporting la awak nieh sayang. mwaahx!
thx! <3



oke. pemberitahuan disini
bahawasa nya nieh sume tiada kaitan dengan yang maseh hidup @ pape jela.
haha. nieh maen2 antare kami berdua. aisshh! susah skunk.
bahaye. benda kecik jadik besar. emm!
pape jela. nak share video. pasal azan.
menarek oke! sangat2 menakjubkan. i'll try to find the video.



Tuesday, May 25, 2010

:(

TENSIIIIIIIIIIIIOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOONNNNN!
macam macam da ak buat supaya tak tension.
tadi beli hot dog. tapi bile beli, tgk dye just rebus je hot dog 2.
dulu ak oke je makan hot dog rebus @ goreng.
tapi ntah tadi ak rase mentah. keras lagi. macam rebus tak cukup lmbut.
padahal orang laen makan oke je? nape dgn ak nieh.

"ya ALLAH ya tuhan ku, kenapa dengan hamba mu ini ya ALLAH!
ak pinta kebahagian dari MU. kebahagian yang tidak terhingga.
kebahagian aku dengan mohamad hafis. aku mohon dari mu ya ALLAH.
apakah erti semua dugaan yang kau berikan selama ini ya ALLAH.
Ya ALLAH, kenapa begitu berat dugaan yang kau berikan.
aku terima dugaan MU ya ALLAH"

naaaaaaaaaaaaaaaakkkkkk!


nak buleyyy? tapi nak jage time kecek je?
da besar, nak jual. sebab x cantekk da.
alalaolooooo. cumel2. nak pinkkkkkk combine with yellow!!!
alahaaaaaaaaiiii! :)


&& nak fruit tart toooooooooo!!
alahaiiiiiiiiiiiiiiiiiiii !!
sedaaaaaaaaaaaaapp nyeeeeeeeeeeeee.
;p

betul ke haram?


emmm. big apple donut.
sedap kan? tapi pikir tak ia betul2 halal@ tak? ak bukan apa.
konpius. sebab lecturer ak da confirm kan yang big apple haram.
dye dapat dari sumber ape ntah. ak pikir2 balek, nape yang buat donut 2 melayu?
yelaa. da haram. tapi melayu kebanyakkan yang buat. emm.


i wonder la. lecturer ak nieh mmg bab halal haram dye sangat2 la concern.
tapi ak tengok melayu ramai je yang makan? 
ak nak kongsi je kat sini, klu korang yakin halal, makan la puas2.
ak x kesa. tapi bagi ak, halal @ haram, better amek langkah berjage2 oke?
sebab kat sane kita mnjawab nye. better berkorban sekarang @
korang nak berkorban time akhirat?? pikir2 kan la.
:)



Thursday, May 20, 2010

he know me much much better





Untuk kali keseratus lima puluh juta
Mereka tanyakan engkau soalan yang sama
“Eh kenapa kau masih lagi mahukan dia?”
“Apa kau buta, apa kau pura-pura suka”

Di seratus lima puluh juta kali itu
Di depan semua engkau tarik tangan aku
Yang sedang buat muka kosong tak ambil tahu
Sambil ketawa engkau bilang satu per satu

“Dia mungkin bengis seperti singa”
“Tapi dia nangis tonton cerita Korea”
“Dia mungkin keras bila bersuara”
“Tapi dia jelas, jujur apa adanya”

“Aku lagi kenal dia”

Dah lebih seratus lima puluh juta kali
Aku pesan padamu apa yang bakal jadi
Engkau dan aku ada mungkin tidak serasi
Engkau sangat manis, aku ini pula dawai besi

Di setiap seratus lima puluh jutanya
Aku pun dalam hati semacam tak percaya
Apa kau lihat pada aku jujurkan saja
Terus kau cubit dagu aku, sambil berkata

“Sayang mungkin baran tak kira masa”
“Tapi sayang tahan kalau yang salah saya”
“Sayang mungkin saja keras kepala”
“Tapi sayang manja bila kita berdua”

“Saya kenal sayang saya”

Buat apa dicerita
Bahagia kita rasa
Biar tak dipercaya
Peduli orang kata

Baju ronyok tak apa
Asal pakai selesa
Berkilau tak bermakna
Kalau hati tak ada

Aku lebih bengis dari sang naga
Tapi bisa nangis semata demi senja
Suaraku keras tak berbahasa
Kerna aku rimas gedik mengada-ngada

Aku mudah baran tidak semena
Mana boleh tahan angin cemburu buta
Dan aku sengaja tunjuk keras kepala
Aku punya manja, kau saja boleh rasa
Rahsia kita berdua

segamat now

xde ape nak update. cuma nak bgi korang tengok video nieh.
sangat kejam oke? kesiann harimau nieh.
da la cumel sangat! tembam gemok! haha.
bagi ak bela la lagi bagus! buleyy pelok-pelok time tidur. 
cam bagus laki yang baju biru 2. maen-maen misai harimau tue. 
cam bodo je! da kene tegor punn sengih-sengih lagi. ishh!
arrgghh! tapi ak still geram dgn harimau 2. sangat cumel. gebuuu!
jinak lak 2. x gigit orang langsung. dengan tidur dye je. haha
:)


kat A'Famosa x silap. sebab nampak dye nye lambang kat belakang tue.

Monday, May 17, 2010

kampung halaman si DIA

yup! akhirnye ak berjaya menjejak kaki kampung halaman dye. kat pantai remis. haah! ak jumpe jugak atok dye. yesh3! sukeeeeeeeeee gilaaaaa beb! ak x rase debar sgt la. tak tau nape ak x debar macam ak jumpe mak dye. lagi rase x sabar ade la. && respon nenek dye sgt2 la menggembirakan ak! Ak tgk apek dgn atok dye rapat sgt! siap pelok ciomm sume. cucu kesayangan la katakan. emm! apek bawak ak balek kg dye sebab atok dye nak sgt jumpe "kawan" apek. dr ak first sem masok uitm lg. so, ak balek kejap ari 2, ak jumpa la. takot nt xsempat jumpe, kempunan lak atok dye. sebab sepupu apek sume da bawak balek "kawan" masing2. "kawan" 2 stand for awek la klu bahase sekarang. enjoy the pictures oke?


name dye aisyah,
"panggil saya ecah yee?"
:))


ramai en anak ak? haha
;p


jeng jeng jeng! nieh atok dye.
baek sgt3!
asyik tanya bila nak dtg.
emm. nak sgt dtg lg. xpelaa. nt yana dtg lg erkk atok?
insyALLAH!
:))


cumel sgt dye tdo!
siap dengkur oke?
hehe ;p



trying to be a daddy.
<3





i LOVE u sayang!
thx bawak i. thats mean u're choosing me to be with u forever.
tyvm! <33

oke time nak balek 2, atok dye cam berat je nak lepas kan kami balek. ak terpaksa la balek awal. sebab mak ak kirim barang. dye nak masak. banyak kali da kutt mak ak kol. so, ak punn x buleh wat ape ape. tapi time ak nak balek 2, ak tgk air mata dye da bergenang da. mase ak salam dye 2. dye peluk ciom ak! alahaiiii! sedih nye la. budak2 2 pulak, apek cakap, kalau apek tego mana budak2 2 layan. tapi time ade ak, banyak cakap pulak. sembang2, bagi tahu itu ini, cerita macam2. hehe. sampai ak tak tahu nak layan siapa, sebab atok n budak2 2 cakap serentak. tapi, ALHAMDULILLAH, sume berjalan dengan lancar. dan ak amat bahagia ari 2. n spec 2, apek suro pakai. sebab dye suke tgk ak macam 2. tapi ak da rase ak budak nerd je. macam budak sekolah. ikut kan ati, malas nak pakai, tapi dye nye pasal, ak pakai la. sbb ak nak dye bahagia ari 2. :))

15 mei 2010 - sentiasa di ingatan!
the BEST DAY of my life. :))

bila lagi erkk?


ak nak tema merah putih sgt2 nt.
bunga punn merah n putih.
tp nak byk merah! baru auuumm! haha
:D
tp xnk kerusi cm2.
nak kerusi cam gbr bwh nieh bule?



waaaahh! mmg raja sehari la. haha.
:))

Thursday, May 13, 2010

cooking with my mum

haha. hari nieh ak buat kek dgn mak ak.
mak ak suro buat kek coklat. sebab takut adunan tepung nieh bersemut.
so, ak ekut jela ape mak ak suro. anak yg baek en en en? haha.
nieh kek coklat yang kukus yee. bukan bakar. sebab 2 senang nak buat.
haha. da abes kukus 2, mak ak nak letak coklat la plak atas 2.
mane la ak reti. so, ak serah kan dekat mak ak. haha.
tgk2 la gbr nye oke? ;p




nieh la hasilnye. aiman pergi amek coklat lebih2 2, jilat. haha
gila coklat tol. ak penin kalau makan banyak sangat coklat.
emmm. besh besh! <3
LOVE u mum! :))

ibuku seorang yang pembohong

Memang sukar untuk orang lain percaya,tapi itulah yang berlaku. Ibu saya memang seorang pembohong!! Sepanjang ingatan saya sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi saya. Saya perlu catatkan segala pembohongan itu untuk dijadikan renungan anda sekalian. Cerita ini bermula ketika saya masih kecil. Saya lahir  sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga miskin. Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan. Adakalanya, selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan ikan masin dikongsi satu keluarga. Sebagai anak yang masih kecil, saya sering saja merungut. Saya menangis mahukan nasi dan lauk yang banyak. Tapi ibu cepat memujuk. Ketika makan, ibu sering membahagikan bahagian nasinya untuk saya. Sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya, ibu berkata : ""Makanlah nak ibu tak lapar." - PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA. 


Ketika saya mulai besar ibu yang gigih sering meluangkan watu senggangnya untuk pergi memancing di tali air berhampiran rumah. Ibu berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk membesarkan kami adik-beradik. Pulang dari memancing, ibu memasak gulai ikan yang segar dan mengundang selera. Sewaktu saya memakan gulai ikan itu ibu duduk disamping kami dan memakan sisa daging ikan yang masih menempel di tulang daripada bekas sisa ikan yang saya makan tadi. Saya sedih melihat ibu seperti  itu.. Hati saya tersentuh lalu dengan menggunakan sudu saya memberikan ikan itu kepada ibu. Tetapi ibu dengan cepat menolaknya. Ibu berkata : "Makanlah nak, ibu tak suka makan ikan." - PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA. 




Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah. Ibu pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk menyara persekolahan saya,abang dan kakak. Suatu dinihari lebih kurang pukul 1.30 pagi saya terjaga dari tidur. Saya melihat ibu membuat kuih dengan beremankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali saya melihat kepala ibu terhangguk kerana mengantuk. Saya berkata : "Ibu, tidurlah, esok pagi ibu kena pergi kebun pula." Ibu tersenyum dan berkata : "Cepatlah tidur nak, ibu belum mengantuk lagi." - PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA. 


Di hujung musim persekolahan, ibu meminta cuti kerja supaya dapat menemani saya pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting. Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, ibu terus sabar menunggu saya di luar dewan. Ibu seringkali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Illahi agar saya lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang. Ketika loceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, ibu dengan segera menyambut saya dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya.Kopi yang kental itu tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang ibu yang jauh lebih kental. Melihat tubuh ibu yang dibasahi peluh, saya segera memberikan cawan saya itu kepada ibu dan menyuruhnya minum. Tapi ibu cepat-cepat menolaknya dan berkata : "Minumlah nak, ibu tak haus!!" - PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT. 


Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas saya baru beberapa bulan dilahirkan, ibulah yang mengambil tugas sebagai ayah kepada kami sekeluarga. Ibu bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lidi dan menjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan. Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah. Melihat keadaan keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang untuk membantu ibu. Anehnya, ibu menolak bantuan itu. Jiran-jiran sering kali menasihati ibu supaya menikah lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga dan mencarikan wang untuk kami sekeluarga. Tetapi ibu yang keras hatinya tidak mengendahkan nasihat mereka. Ibu berkata : "Saya tidak perlukan cinta dan saya tidak perlukan lelaki." - PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA. 


Setelah kakak dan abang habis belajar dan mula bekerja, ibu sudah pun tua. Kakak dan abang menyuruh ibu supaya berehat sahaja di rumah. Tidak payahlah lagi bersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari duit. Tetapi ibu tidak mahu. Ibu rela pergi ke pasar setiap pagi menjual sedikit sayur untuk memenuhi keperluan hidupnya. Kakak dan abang yang bekerja jauh di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan ibu, pun begitu ibu tetap berkeras tidak mahu menerima wang tersebut. Malahan ibu mengirim balik wang itu dan ibu berkata : "Jangan susah-susah, ibu ada duit." - PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM. 


Setelah tamat pengajian di universiti, saya melanjutkan lagi pelajaran ke peringkat sarjana di luar Negara. Pengajian saya di sana dibiayai sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar. Sarjana itu saya sudahi dengan cemerlang,kemudian saya pun bekerja dengan syarikat yang telah membiayai pengajian saya juga di luar negara. Dengan gaji yang agak lumayan, saya berhajat membawa ibu untuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara. Pada pandangan saya, ibu sudah puas bersusah payah untuk kami. Hampir seluruh hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau hari-hari tuanya ini ibu habiskan dengan keceriaan dan keindahan pula. Tetapi ibu yang baik hati, menolak ajakan saya. Ibu tidak mahu menyusahkan anaknya ini dengan berkata ; "Tak payahlah, ibu tak biasa tinggal di negara orang." - PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH.

Beberapa tahun berlalu, ibu semakin tua.. Suatu malam saya menerima berita ibu diserang penyakit kanser. Ibu mesti dibedah secepat mungkin. Saya yang ketika itu berada jauh diseberang samudera terus segera pulang untuk menjenguk ibunda tercinta. Saya melihat ibu terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan. Ibu yang kelihatan sangat tua, menatap wajah saya dengan penuh kerinduan. Ibu menghadiahkan saya sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpaksa menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya.. Saya dapat melihat dengan jelas betapa seksanya penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga ibu menjadi terlalu lemah dan kurus. Saya menatap wajah ibu sambil berlinangan air mata. Saya cium tangan ibu kemudian saya kecup pula pipi dan dahinya. Di saat itu hati saya terlalu pedih, sakit sekali melihat ibu dalam keadaan seperti ini. Tetapi ibu tetap tersenyum dan berkata : "Jangan menangis nak, ibu tak sakit." - PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN. 


Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu, ibunda tercinta menutup matanya untuk kali terakhir kali. Anda bertuah kerana masih mempunyai ibu dan ayah. Anda boleh memeluk dan menciumnya. Kalau ibu anda jauh dari mata, anda boleh menelefonnya sekarang, dan berkata, 'Ibu,saya sayangkan ibu.' Tapi tidak saya. Sehingga kini saya diburu rasa bersalah yang amat sangat kerana biarpun saya mengasihi ibu lebih dari segala-galanya, tapi tidak pernah sekalipun saya membisikkan kata-kata itu ke telinga ibu, sampailah saat ibu menghembuskan nafasnya yang terakhir. Ibu, maafkan saya. Saya sayangkan ibu.

p/s: memang seday sgt cite nieh. nampak kan pengorbanan BESAR seorang ibu.
sanggup bohong anak nya demi untuk berkorban dan memberi anak nya sesuap nasi.
hargaila mereka sementare mereka maseh ade. buka la mata anda!
jangan jadi cam ak yang hanya tumpu pada apek yang belum tentu sayangkan ak macam mak ak sayang kan ak. kaseh seorang ibu tidak ternilai harganya! ingatlah wahai teman.
:)